Sihanoukville en Koh Rong (Cambodja) - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Daan Hardeman - WaarBenJij.nu Sihanoukville en Koh Rong (Cambodja) - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Daan Hardeman - WaarBenJij.nu

Sihanoukville en Koh Rong (Cambodja)

Blijf op de hoogte en volg Daan

12 Juni 2014 | Cambodja, Preah Seihanouk

Na ons eerste nacht in Bangkok, werden we brak wakker en zijn we nog maar een keer naar Khoa San Road geweest. S'avonds heerlijk gegeten en wat biertjes gedronken. Door Duitse meiden werden we uitgenodigd voor een poolparty aangezien hier alles dicht gaat om 12 uur.

De volgende ochtend na de poolparty hadden we een busticket om 8 uur s'ochtends vanaf Bangkok naar Koh Chang. Aangezien we om half 7 pas in ons hostel aankwamen besloten we maar om dronken ons backpack in te pakken en niet te gaan slapen. Slapen deden we in de bus. Op Koh Chang aangekomen wisten we niet wat we mee maakten. Een waar paradijs. We hebben daar een bungalow gehuurd voor 4 a 5 dagen en drie meter van de zee vandaan. Witte stranden, helder water, en spotgoedkoop allemaal. Wij beschouwen het dan ook als een weekje vakantie vieren. De avonden zijn hier perfect, gitaar spelen met andere backpackers, kokosnoten rapen en openmaken (dat is nog een hele opgave) en genoeg Leo biertjes drinken.

De tweede dag op Koh Chang was Victor zijn telefoon al overleden. Naar een of andere smartphone winkel gegaan om een Lava smartphone 3g te kopen voor 45 euro. En gelukt, hij is ook weer overal bereikbaar.

Op Koh Chang hebben we verder veel rondgereden op scooters om de mooiste stranden te bekijken en zijn we op zoek gegaan naar olifanten die los rondlopen. Wij hebben er helaas maar een gespot. Door de curfew in Thailand is het overal erg rustig. Vandaar dat we op witte stranden aankomen waar echt niemand is.

De laatste avond hebben we ons stapel kleren gewassen voor 2 dollar en hebben we bustickets gekocht om naar Sihanoukville in Cambodja te gaan. De laatste avond in Koh Chang konden we in elke tent wel gratis buckets drinken dus hebben we alweer ons backpack dronken in moet pakken.

We hadden een rit van Koh Chang naar de grens van Cambodja, daar hebben we ons visum geregeld en werden we opgehaald door een andere bus die ons naar Sihanoukville bracht. Ik heb doodsangsten gehad in de bus. Ze halen hier op de meest verschrikkelijkste manieren in en drukken iedereen van de weg af. Maar goed, uiteindelijk veilig aangekomen in Sihanoukille.

De Cambodjanen zijn zoveel vriendelijker dan Thaise mensen. In Thailand willen ze alleen je geld hebben. Hier in Cambodja zijn ze al blij met een lach en een high five. In Cambodja liggen ook nog overal landmijnen van de burgeroorlog 40 jaar geleden. Je ziet langs al de wegen ook borden staan dat je niet van de weg af mag. We zien hier ook veel locals op de stranden bedelen zonder benen of armen.

Sihanoukville is een stuk goedkoper dan Thailand. Je betaalt hier 50 dollar cent voor een biertje en met happy hour zelfs 25 cent. Dat is natuurlijk helemaal mooi. We hebben hier tijdens het stappen een groep Canadezen ontmoet en zijn daarmee naar het eiland Koh Rong gegaan.

Koh Rong is ook een waar paradijs. We kwamen aan met de boot en liepen gelijk het strand op. Er zijn hier geen wegen. Dat betekent geen scooters, auto's en vooral geen tuktuk's. Alles wordt lopend gedaan. Er is hier ook maar 3 uur per dag elektriciteit op het eiland, en overal witte stranden met helder water.

De derde dag zijn we met de Canadezen voor een boot tocht gegaan. De dag ervoor hadden we hem geboekt bij Sun die we wakker moesten maken aangezien hij in slaap was gevallen in zijn hangmat. De volgende dag merkten we dat we de boottocht bij de juiste man hadden geboekt. Hij nam dozen vol met koud bier mee en heeft de hele dag en glimlach van oor tot oor gehad. Ik ben voor het eerst wezen snorkelen bij een rif, daarna hebben we tussen het rif ons eigen vis gevangen. Helaas was dit niet genoeg om iedereen te voorzien van een goede maaltijd. Sun bracht ons naar een vissersboot en kocht echt emmers vol met vis voor 10 dollar.
Op het strand aangekomen wisten we niet wat we mee maakten. Definitely het mooiste strand waar ik ben geweest. Hier was niks maar dan ook echt niks gebouwd. Alleen maar oerwoud, een wit strand en kristal helder water. We haalden de barbecue van de boot en hebben al ons vis daar opgegeten.

S'avonds nodigde Sun ons uit om op het strand bij zijn hangmat te chillen met een kampvuurtje. Hij zorgde voor het eten en wij voor de drank. Het was de sickste avond van ons trip. 20 locals kwamen ons joinen. Een gitaar erbij, kampvuur, trommels en flessen whiskey. Zelfs levende krabben en garnalen werden op de barbecue gegooid.

Verder hebben we veel op het strand gelegen, noodle soup en fruit shakes gegeten en zijn we elke avond wel los gegaan in de CoCo's. Gisteren zijn we terug gegaan naar Sihanoukville. We wouden de nachtbus hebben naar Siem Reap maar deze was helaas al volgeboekt. Nog een nachtje ''noodgedwongen'' in Sihanoukville gebleven en nu zijn we aan het wachten op de bus naar Siem Reap. We komen vrijdagochtend aan. We hebben de hele dag om en goede bar te vinden om Nederland te supporten. De wedstrijd is hier om 02:00 uur s'nachts en de Canadezen komen speciaal naar Siem Reap om 'The Dutchies' te supporten.

Ons plan is om via Siem Reap, Phnom Penh en Kratie vanuit Cambodja Laos in te gaan. Verder leven we hier dag bij dag en zien we wel weer waar we eindigen en slapen.

Cheers!

• 16 Juni 2014 - 15:20

Tiny:

Volgens mij vermaken jullie je daar wel!
    Veel plezier en genieten maar weer........
    Groetjes uit Krommenie